Alege un sponsor

vineri, 28 august 2009

Putere de cumparare ridicata nu inseamna neaparat si multe masini noi: Ardelenii si banatenii isi aduc singuri masini din Vest, doar Capitala mai sust

In timp ce piata auto din Bucuresti si Ilfov este „dominata" de masini noi, cei din Transilvania aleg in continuare sa cumpere mai multe masini second-hand importate din Vest, potrivit unei analize realizate de ZF.

Capitala, care detine aproape jumatate din parcul auto national, continua sa fie motorul de crestere al pietei auto, alaturi de judetul Ilfov, in contextul in care in Bucuresti si imprejurimi se inregistreaza si cel mai mare venit mediu, potrivit unei analize a ZF.

Astfel, in Bucuresti, unde salariul mediu este estimat in acest an la 511 euro, potrivit Comisiei de Prognoza, s-au inmatriculat anul trecut de peste cinci ori mai multe masini noi decat second-hand anul trecut si de peste patru ori in prima jumatate a anului.

In Ilfov, care este pe locul secund cu venituri de 500 de euro in 2009, inmatricularile de autoturisme noi au fost anul trecut de doua ori mai mari decat cele second, pondere care s-a mentinut si in prima jumatate a acestui an. In timp ce Capitala se mentine lider in ceea ce priveste vanzarile de masini, judetele cu venituri mari din Transilvania prefera cu precadere masinile second-hand importate din Europa de Vest.

O masina noua la patru vechi in Cluj

In judetul Cluj, cel de-al treilea judet in functie de veniturile estimate pe 2009, respectiv 380 de euro, situatia se schimba cu 180 de grade comparativ cu Bucurestiul. Daca in 2008 s-au inmatriculat 15.794 de masini second-hand si aproape 7.000 noi, in prima jumatate a acestui an s-au inregistrat de peste patru ori mai multe autoturisme la mana a doua.

Aceeasi situatie se repeta si in judetele Timis si Sibiu, in timp ce in Gorj raportul dintre masinile noi si cele second-hand se reduce 1 la 3 in 2009. In Dolj, unde anul trecut s-a oprit productia uzinei auto de la Craiova, in 2008 s-au inmatriculat 5.326 de masini noi si 6.896 la mana a doua. In prima parte a lui 2009 diferenta s-a accentuat in favoarea celor la mana a doua care au atins un nivel de 2.547 de masini, in timp ce autoturismele noi au coborat la 1.099 de unitati.

In acelasi timp, piata autoturismelor second-hand a inregistrat o crestere „exploziva" incepand cu luna iulie a anului trecut, odata cu modificarea taxei de prima inmatriculare si intrarea in vigoare a taxei de poluare.

In ciuda cresterii salariale si a veniturilor peste medie, judetele din partea de vest a tarii nu s-au „reprofilat" pe masini noi, chiar daca retelele de dealeri s-au extins agresiv.

La Satu Mare spre exemplu, reteaua Porsche Romania se va extinde cu un nou centru destinat marcii Volkswagen, care de aceasta data nu se va concentra pe vanzarea de masini noi, ci pe servisarea celor prezente pe teritoriul judetului. Si daca luam in calcul adaosurile comerciale mai ridicate in cazul comercializarii de componente decat in cazul masinilor, noul dealer s-ar putea dovedi la fel de profitabil ca unul din Capitala.

„Deschiderea centrului de la Satu Mare face parte dintr-o politica pe termen lung, aceea de a fi prezenti in fiecare judet. In plus, Satu Mare are potential. Cu toate ca in conjunctura actuala vanzarile de masini merg incet, dar acolo exista un parc Volkswagen care poate fi servisat. Prezenta masinilor incurajeaza extinderea retelei", a spus Matei Albulescu, directorul de marca al Volkswagen din cadrul Porsche Romania.

In Banat, investitorii se orienteaza catre service-uri

Explicatia este simpla deoarece partea de vest a tarii este mai aproape de zona de provenienta a masinilor second-hand.

„Era de asteptat ca in aceasta zona masinile second-hand importate sa le depaseasca pe cele noi. Daca se merge prin vestul tarii, se pot observa usor numarul mai ridicat de parcuri de masini second-hand", a spus Marius Carp, fostul director al Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile si analist al pietei auto.

In acelasi timp, in afara de zona Capitalei si judetul Ilfov, zona de vest a tarii este cea mai dezvoltata datorita numarului ridicat de investitii straine. „In zona de vest a tarii populatia are un venit mai ridicat decat cei din sud sau est. Din acest motiv, cresterea importurilor de second-hand nu genereaza neaparat o scadere a celor noi", a spus Carp.

De ce majoritatea investitiilor straine se fac la granita de vest si nu la cea de est?, se intreaba retoric Alin Tapalaga, directorul Porsche Inter Auto, divizia de retail a Porsche Holding.

„In Vest nu se mai poate vorbi de «o granita». Multi clienti din Romania se duc in Ungaria in Szeged sau Kecskemét pentru a-si cumpara o masina noua si pe de alta parte, sunt maghiari din partea de est a Ungariei care vin la service-urile din Romania, pentru ca sunt mai aproape", a spus Tapalaga.

Cumpara masini noi din Ungaria

Pe de alta parte, Viorel Niculescu, fostul sef al Romcar, importatorul Ford in Romania, considera ca „dependenta" de targurile auto cand vine vorba de masini second-hand a facut ca numarul acestora sa fie mai mic in sudul si estul tarii.

„Vedem o pondere mai mare a masinilor second-hand in Ardeal, deoarece acolo avem de-a face cu o alta cultura. Cand vine vorba de masini second-hand le achizitioneaza din Ungaria, Austria sau Germania direct de la vanzator. Cei din sud si est sunt pe de alta parte dependenti de targurile auto, in care nu au incredere", a spus Viorel Niculescu, care detine un dealer Land Rover si Jaguar in Capitala si anterior a detinut functia de director al Romcar, importatorul Ford in Romania.

Multe dintre companiile prezente pe piata locala isi au centrul la Bucuresti, iar masinile de la sucursalele din tara sunt inmatriculate tot in Capitala.

„In al doilea rand, multe dintre companiile multinationale isi au sediul central in Capitala sau intr-un alt oras din partea de sud si numarul ridicat al automobilelor acestora are o contributie importanta", a adaugat Niculescu.

Apropierea fata de Ungaria si preturile in general mai mici de aici au atras chiar si clientii de masini noi.

In conditiile in care piata auto maghiara a inregistrat un declin chiar mai accentuat decat cel din Romania in anumite luni, multi dealeri auto de peste granita au oferit discounturi de pana la 50% pentru a obtine lichiditati.

„Multi dintre cei din Ardeal opteaza pentru achizitia de masini noi de la dealerii din Ungaria, iar cand vin cu ea in Romania masina apare ca inmatriculata second-hand", a subliniat Niculescu.

Potrivit directorului Porsche Inter Auto, scaderea pietei din Ungaria si intrarea in faliment a mai multor dealeri a atras implicit campanii de discounturi de care au profitat si clientii romani.

„In Ungaria aproape 30% din dealerii auto au inchis portile si cei care aveau probleme cu lichiditatile ofereau discounturi mari pentru a scapa de stocuri si astfel atrageau clienti din Romania", a spus Tapalaga.

Pe de alta parte, dupa ce au inchis portile dealerii din Ungaria, clientii maghiari sunt atrasi de service-urile din Romania, aproape de granita.

Arges si Constanta, desi au „rezistat" in fata „invaziei" de masini second-hand in 2008, in prima jumatate a acestui an si in acestea inmatricularile autoturismelor la mana a doua le-au depasit pe cele noi.

In afara de Bucuresti si Ilfov, singurul judet in care in 2009 inmatricularile de masini noi au fost peste cele de second-hand a fost Calarasi. Aici s-au inregistrat 346 de autoturisme noi si 327 la mana a doua.

Sursa

Niciun comentariu:

Textad

Emag